Czeski trip część II – potok Velička

Informacje

• potok Velička (Czechy) – odcinek Potštát (start tuż za miejscowością) – Boňkov
  • Data spływu: 15 marca 2019
  • Dystans: około 6 km
  • Czas spływu: 1 godziny 30 minut
  • Poziom wody: 70-71 cm na wodowskazie w Hranice (wg. raft.cz spływalne od 60cm)

Mapa spływu

Opis

Data spływu była znana od dawna, zagadką było jedynie czym będziemy płynąć. Miłosz z którym zaliczyłem już kilka ciekawych wypadów przyjechał służbowo na Śląsk. Stąd już rzut beretem do Czech gdzie akurat pokazała się woda na wielu ciekawych rzekach. Postanowiliśmy to wykorzystać, wybór padł na potok Velička. Dla mnie było to coś nowego, niby mała rzeczka, właściwie to potok, ale nurt na prawdę mocno ciągnął, wg raft.cz poziom trudności to WWII, miejscami WWIII. Na początku na prawdę się bałem, głównie za sprawą zmiany kajaka. ponieważ w planach mieliśmy jeszcze tor kajakarski w Opavie na ten spływ specjalnie postanowiłem wypożyczyć z Tyrolek górskiego Wave SportDiesel 75. Problem w tym, że nie jestem opływany z kajakami typowo górskimi i z początku nie mogłem się odnaleźć, w porównaniu z moim czołgiem – Pyranhą Fusion wypożyczona łódka zupełnie inaczej się zachowywała, zanim się do niej przyzwyczaiłem trochę minęło, początek był na prawdę ciężki.

Ta relacja będzie trochę inna niż wszystkie – ponieważ na tak szybkiej rzece nie było zbyt wielu okazji do wyciągnięcia aparatu wrzucę te fotki które udało mi się zrobić a reszta uzupełnię filami wideo ze spływu.

Widok z mostu w miejscowości Boňkov gdzie zaczynaliśmy spływ
Jedziemy wyżej w poszukiwaniu dogodnego miejsca do zejścia na wodę
Zaczynamy tuż za miejscowością Potštát, przy drodze nr 440. Zjazd jest bardzo ostry, omal się przy nim nie wywalaliłem co widać będzie na filmie
Już na wodzie, jedno z niewielu zdjęć zrobionych bezpośrednio płynąc
A tutaj pierwsza przenoska – powód -zwałka.
Trzeba bardzo uważać na takie niespodzianki, ponieważ rzeka jest wąska nawet większa gałąź może ją zatarasować, przy szybkim nurcie może sie to zakończyć kabiną

Czas na film numer jeden, na starcie prawie się wywaliłem na dość ostrym zjeździe, jak widać jest sporo gałęzi które nie ułatwiają pływania, około minuty 3:35 skaczemy z małego jazu, 5:45 prawie się wywaliłem na szybszym fragmencie, na koniec filmu przenoska z powodu zwalonego drzewa (ze zdjęcia powyżej)

Na drugim filmie z początku trafia się kilka zwałek, co jakiś czas mijamy naturalne progi i bystrza. Problem pojawił się około minuty 5:25, koryto zatarasowało leżące cienkie drzewo wystające kilka centymetrów ponad powierznię wody, wydawało mi się, że kajak po tym przejdzie a tu guzik – nurt przyparł mnie do gałęzi i nie miałem za bardzo jak wyjść, na szczęście na ratunek przybył Miłosz, w końcu przeszkoda ustąpiła i mogłem płynąć dalej

Korzystając z przenoski strzeliłem kilka zdjęć
Warto zwrócić uwagę na przepiękną okolicę przez którą płynie potok
Miłosz w akcji

Film numer trzy, cały czas walczymy ze zwałkami, na końcu musimy wyjść bo mocny nurt pcha nas wprost na leżącą jodłę

Gdzieś tam z rzeki…
Potok Velicka
Miłosz is happy 🙂
Kolejna przenoska…

Pora na gwóźdź programu czyli film numer cztery. Zdecydowania najtrudniejszy jak i najciekawszy i najpiękniejszy odcinek, jest tu sporo ogromnych głazów w korycie, tworzą się małe kaskady i naturalne progi. Miłoszowi tak się spodobało, że powinien spłynąć to jeszcze raz, dało mi to też możliwość strzelenia kilka dobry zdjęć

Miłosz po pierwszym przepłynięciu kaskady. Po oczach już widać, że będzie płynął ją raz jeszcze
Potok Velicka – najciekawszy fragment
Naturalna, przepiękna kaskadka
Nurt silny, w oczy razi jedynie śmieć. Niestety, wszędzie to samo
Miłosz rozpoczyna szarżę
Poszła cała seria zdjęć
Sroga mina 🙂
Ponownie Miłosz
I to już koniec kaskady, czas lecieć dalej

Kolejne wideo jest nagrywane z lądu – Miłosz pokonuje po raz drugim kaskadę

Kolej na szóstą część filmu z Velicki, można ją zatytułować kabina i łapanie kajaka. Znowu nie obeszło się bez pomocy Miłosza – dzięki stary!

Kolejny film i kolejna akcja – nazwana już przez nas “łap wiosło”, zamiast opisywać lepiej zobaczyć, od 1:20. Ponadto na filmie cały czas woda rwie, ze dwa razy prawie się wywaliłem i tak całe 10 minut…

Jeszcze jedna fotka zrobiona z cofki
Potoczek co kilkaset metrów zasilany jest niewielkimi ciekami

Kolejny film – z pozoru spokojnie ale cały czas trzeba uważać na zwałki i kamienie, od minuty 3:27 przepływamy na styk pod mostem…

Część dziewiąta, wiele się nie zmienia 🙂

Na sam koniec przytrafiła się jeszcze jedna zwałka
Oto i ona

Wideo numer 10 z ostatnich 3 minut spłylwu, ostatnie 2 minuty to wychodzenie z kajaka

I to by było na tyle – jeśli chodzi o Velicke, bo plan przywidywał dalszy scenariusz.
Czym prędzej spakowaliśmy się i pędziliśmy ile fabryka dała do Opavy na tor kajakarski gdzie czekał już na nas Łukasz. Przepłynęliśmy tylko 6 km Velicka, spływalne jest 12 km ale jeśli mam być szczery – te 6 km mi na razie wystarczy 🙂
Spóźnieni ale dotarliśmy. Łukasz już czekał, wspólnie z Miłoszem nieźle wywijali na torze. Ja po wejściu zaliczyłem kabinę i postanowiłem darować sobie dalszą zabawę – po spływie Velicką miałem już wystarczająco emocji

Tor w Opavie został stworzony na odnodze na wysokości wysokiego progu, aby na nim popływać trzeba wcześniej umówić się z opiekunem toru, jest on płatny ale nie są to duże pieniądzy, chyba 60 zł (na 3 osoby wychodzi po 20 zł)
Łukasz w akcji
Tor jest na prawdę ciekawy, dobrze skonstruowany, można na nim przećwiczyć bardzo wiele manewrów
Na zdjęciu Miłosz wywija w jednym z ostatnich bystrzy
Widok na tor z góry

I to by było na tyle, dla mnie będzie to na pewno jeden z ciekawszych wypadów jakie do tej pory zaliczyłem, Velicka dała popalić, pomimo iż był to raptem 6cio kilometrowy odcinek. Już niebawem relacja z górnej Odry na której również było bardzo ciekawie – śledźcie bloga 🙂